Belka
Poniedziałek, 20 Maja 2024   imieniny: Aleksander, Bernardyn, Bazyli
Rejestracja Witaj: Gościu, Zaloguj się
 
Belka
 
 

Grudziądz: Mamy hybrydowe autobusy

Data publikacji: 2019-07-17, Data modyfikacji: 2019-07-17
A A AWydrukDrukuj  
 
Grudziądz: Mamy hybrydowe autobusy

Volvo Polska dostarczyło siedem miejskich autobusów hybrydowych typu plug-in (tzw. elektryczne hybrydy) do Grudziądza. Volvo wyposażyło też miasto w dwie stacje szybkiego ładowania - na trasie autobusów oraz siedem stacji wolnego ładowania - w zajezdni.

Autobusy Volvo 7900 Electric Hybrid przyjechały do Grudziądza bezpośrednio z wrocławskiej fabryki Volvo, gdzie są projektowane i produkowane seryjnie od 2010 roku. Pomieszczą 90 pasażerów, zostały wyposażone m.in. w klimatyzację, system elektronicznej informacji pasażerskiej, system lokalizacji pojazdu, monitoring wizyjny, porty USB do ładowania urządzeń mobilnych, bezprzewodowy Internet WiFi czy system detekcji oraz gaszenia pożaru w komorze silnika i komorze niezależnego ogrzewania. 

– Odebraliśmy siedem nowych autobusów hybrydowych, które będą poruszać się po naszym mieście. To ekologiczne rozwiązanie i krok w kierunku nowoczesności. Komunikacja miejska jest jednym z najważniejszych aspektów funkcjonowania każdego miasta. Chciałbym, żeby w tej sferze Grudziądz cały czas się rozwijał i aby grudziądzanie jeszcze chętniej decydowali się na podróż środkami komunikacji publicznej, powiedział Maciej Glamowski, Prezydent Grudziądza.

– Cieszymy się, że Grudziądz dołącza do grona miast stawiających na elektromobilność i ekologiczny transport publiczny, a mieszkańcy mogą korzystać z nowoczesnych i przyjaznych środowisku autobusów Volvo. Napęd elektryczno-hybrydowy bardzo dobrze sprawdza się w ruchu miejskim - dzięki wykorzystaniu silnika elektrycznego pojazdy mogą poruszać się całkowicie bezemisyjnie na wielu odcinkach trasy, a co za tym idzie - zużywają mniej paliwa, emitują mniej zanieczyszczeń, są ciche, powiedział Marek Gawroński, Wiceprezes Volvo Polska ds. Relacji z Sektorem Publicznym.

Niski poziom hałasu to nie jedyna zaleta autobusów Volvo 7900 Electric Hybrid. Elektryczne hybrydy (plug-in) zużywają o 60% mniej paliwa od autobusów z silnikiem diesla, a emisja dwutlenku węgla zostaje zredukowana aż o 75 do 90% Dla porównania - tradycyjne hybrydy zużywają ok. 40% mniej paliwa i emitują 40-50% mniej szkodliwych substancji od autobusów spalinowych.

Hybrydy plug-in to jeden z trzech rodzajów zelektryfikowanych autobusów miejskich, które Volvo dostarcza do polskich miast. Tym różnią się od tradycyjnych hybryd, że na większości trasy zasilane są wyłącznie energią elektryczną – niewielki silnik spalinowy pełni jedynie funkcję pomocniczą. Taki autobus przejechać może w trybie elektrycznym ok. 70 proc. trasy (w zależności od warunków, w jakich się porusza), a doładowanie baterii odbywa się na przystankach końcowych i trwa jedynie trzy do sześciu minut – po tak krótkim czasie autobus może ruszać w trasę. Elektryczne hybrydy mogą też być ładowane przy pomocy funkcji plug-in – np. nocą w zajezdni. Oba rozwiązania zostaną zastosowane w Grudziądzu – w mieście powstały dwie stacje szybkiego ładowania oraz siedem stacji wolnego ładowania – w zajezdni.

W przypadku hybryd plug-in istnieje ponadto możliwość zaprogramowania, w którym momencie autobus będzie wykorzystywał napęd elektryczny, a w którym spalinowy. System umożliwia dokładne skalkulowanie zapotrzebowania na energię na danej trasie i wgranie do komputera sterującego pracą jednostki napędowej algorytmu, który automatycznie, po odczytaniu danych z GPS, przełączy napęd ze spalinowego na elektryczny w strefach nisko- bądź zeroemisyjnych – np. w okolicach szkół, szpitali czy osiedli mieszkaniowych. 

– Z perspektywy miast to rozwiązanie wydaje się być bardzo interesujące, pozwala na zupełnie inne spojrzenie na kwestie projektowania. Możliwe jest tworzenie stref zeroemisyjnych, wolnych od spalin – elektryczna hybryda ma możliwość przejazdu w pełni elektrycznego w takich strefach. Co więcej – autobus taki może mieć np. przystanek wewnątrz galerii handlowej – gdzie będzie się poruszał wyłącznie przy wykorzystaniu energii elektrycznej, a więc cicho i bezemisyjnie – mówi Marek Gawroński.

Grudziądz to kolejne miasto, które zdecydowało się na zelektryfikowane autobusy miejskie Volvo. Hybrydy Volvo kursują dziś na regularnych liniach w Krakowie, Sosnowcu, Inowrocławiu, Tarnowskich Górach, Jeleniej Górze, Białymstoku, Krośnie, Lesznie, Kędzierzynie-Koźlu i Warszawie. W najbliższym czasie hyrydowe autobusy Volvo trafią jeszcze do Ełku. W sumie Volvo dostarczyło do tej pory ze swojej wrocławskiej fabryki ponad 2 tys. hybryd operatorom transportu publicznego w ponad dwudziestu krajach.

UM Grudziądz, Źródło artykułu: Serwis Samorządowy PAP
 
Komentarze
Brak komentarzy, Twój może być pierwszy!
Autor:
Kod z obrazka:
Puste pole z komentarzem
Puste pole z podpisem
Wyszukaj
 
Kreska
Dodaj artykuł
Najnowsze komentarze
 
    Kreska
     




    Brak sond
     
    Newsletter
    Bądź na bieżąco z nadchodzącymi imprezami. Zapisz się na bezpłatny newsletter.
     
     

    Powiat grudziądzki - powiat w północno – wschodniej części  województwa kujawsko – pomorskiego z siedzibą w Grudziądzu. W skład powiatu wchodzą gminy: Łasin, Radzyń Chełmski, Gruta, Rogoźno, Świecie nad Osą i Grudziądz zajmując powierzchnię 728,4 km kw.

    Atrakcje turystyczne stanowią: zabytkowe grody kultury łużyckiej i grody wczesnośredniowieczne, ruiny zamku w Radzyniu Chełmińskim, resztki murów i czworoboczna wieża z zamku w Rogoźnie, ruiny zamku w Pokrzywnie, dwór obrony polskiej rodziny szlacheckiej w Boguszowie z XVI wieku, zespół pałacowo – parkowy w Mełnie, a także liczne pałace (w Białchowie, Bogdankach, Linowie, Nogacie, Nowych Jankowicach, Salnie i Wydrznie) oraz zabytkowy młyn wodny na rzece Osie z połowy XIX w.

    Przez powiat przepływa rzeka Osa, w dolinie której skupia się większość lasów oraz liczne jeziora (np. Jezioro Kuchnia, Jezioro Łasińskie, Jezioro Nogat czy Jezioro Zamkowe). Część stolicy powiatu wchodzi w skład Chełmińskiego Parku Narodowego. Na terenie powiatu występują 3 rezerwaty przyrody: Dolina Osy, Jamy oraz Rogoźno Zamek.

    Gospodarka powiatu oparta jest głównie na rolnictwie, działalności gospodarczej osób fizycznych, turystyce oraz przetwórstwie przemysłowym. Na terenie powiatu działają między innymi: KREBER Maszyny Budowlane Sp. z o.o., Unia Sp. z o.o. – producent maszyn rolniczych (największy w Polsce) czy Wojskowe Zakłady Uzbrojenia S.A. .

    Szlak komunikacyjny powiatu stanowią autostrada A1 oraz droga krajowa nr 55.

     

    Zgłoś uwagi - uzupełnij wszystkie pola